En veiledning gjennom Min Side

Hver boks under tar for seg hver sin fane i sidepanelet til Min Sine. Trykk på boksen som passer for en gjennomgang av hva de forskjellige funksjonene i sidepanelet gjør.
Velkommen
Under Velkommen kan du lese en kort oversikt hva Min Side kan brukes til. Her kan du også sende oss en melding hvis det er noe du lurer på.
Navn og adresse
Her ser du hvilke personopplysninger vi har lagret om deg. Denne informasjonen er grunnlaget for hvordan vi i Acta og lokallagsledere m.fl. tar kontakt med deg. Sørg for å alltid holde denne informasjonen oppdatert – da er du sikker på at du får med deg all viktig informasjon.
Hvis du ønsker at vi skal innberette dine gaver til Skattedirektoratet slik at du får skattefradrag for dem, må du registrere ditt fødselsnummer (11 sifre).
OBS! Dette er deg personlig, og må IKKE endres til andre personer.
Relasjoner
Her vil det føres opp navn som er registrert med relasjon til deg. Du kan ikke endre opplysningene, men dersom oppføringer som står her ikke stemmer kan du sende epost til innsamling@normisjon.no så skal vi rettet opp dette.
Informasjon til meg
Vi vil gjerne ha kontakt med deg på en måte som passer dine behov. Om du ønsker å endre på hvordan vi kan kontakte deg, gjør du dette her.
Endringer du gjør på denne siden påvirker kun forholdet mellom deg som privatperson og Acta. Dersom du er registrert med verv eller annet ansvar i Acta- eller Normisjon-sammenheng, vil du fremdeles motta informasjon som er relevant for deg.
Min givertjeneste
Under Min givertjeneste kan du se og endre givergavene dine.
Her kan du se dine aktive givertjenester. Til venstre kan du trykke endre. Her kan du gjøre følgende:
- Endre beløpet du gir.
- Hvor ofte du vil gi.
- Hvilken dag du vil gi.
- Lagre endringer med den blå knappen nederst.
- Om du vil, kan du også avslutte givertjenesten, med den røde knappen nederst.
Litt lengre nede på siden får du oversikt over hvor mye du har gitt så langt dette året og året før. Dette skjer under Mine innbetalinger. Helt nederst kan du også se hver registrerte innbetaling dette året.
Gi en gave
Her kan du gi en gave om du ønsker det. Du kan velge et av alternativene som dukker opp på siden og gi en gave slik. I nedre venstre hjørne kan du velge sum. Deretter trykker du bare på den grønne knappen til høyre for å gi gaven.
Du kan også gi en gave regionalt under. Her fyller du inn summen du ønsker å gi og trykker den grønne knappen til høyre for å gi gaven.
Abonnement
Her får du en oversikt over dine aktive abonnementer. Hvis du ikke har et aktivt abonnement, kan du om ønskelig også startet et her. Da kan du trykke på for eks. Misjonsmagasinet Ferskvare, som er gratis. Når du har trykket på abonnementet, dukker det opp under som aktivt. Her kan du avslutte det om ønskelig.
Årsoppgave
Under Årsoppgave kan du laste ned en PDF kvittering for givergaven dine og årsoppgaven året før.
Er det noe du lurer på, ta kontakt med oss på telefon 23 30 10 00 eller epost innsamling@normisjon.no. Er det feil som må rettes opp ber om vi en umiddelbar tilbakemelding via meldingsboksen på velkommen-siden, endringer levert oss senest 18.februar kommer med i den forhåndsutfylte selvangivelsen.
Medlem
Her finner du dine personlige medlemskap
Direktemedlemskap i Acta og direktemedlemskap i Soul Children kan inngås her.
Et direktemedlem er et medlem uten lokallagstilknytning.
Dersom du vil bli medlem i ett lokallag skal du altså ikke melde deg som direktemedlem, men inn i lokallaget.
Her kan du også fornye et lokallagsmedlemskap.
Første gang du skal melde deg inn i et lokallag, må det gjøres via lokallaget.
Lokallag
Fanen med tannhjulet som symbol tar samme navn som lokallaget ditt. Her er det en rekke funksjonelle faner for deg som lokallagsleder, som du kan lese grundigere om under:
Her kan du få en rask oversikt over de viktigste punktene for deg som lokallagsleder. Her ser du viktig informasjon fra oss, medlemmene dine, medlemskontigentene, årsrapporter og. antall sendte SMS-er gjennom Min Sine.
På denne siden kan du endre informasjon om lokallaget ditt. Informasjonen du skriver inn på denne siden vil bli brukt i mange sammenhenger; skriver du for eksempel ikke inn kartkoordinater vil folk som søker etter et lokallag i nærheten ikke kunne finne ditt lag på nettsidene våre. Holder du denne siden oppdatert vil du dessuten være sikker på at all viktig informasjon og utsendelser kommer frem dit den skal – og de med lederoppgaver vil ikke motta unødvendig informasjon.
Her får du en oversikt over alle medlemmene i lokallaget ditt. Her er de forskjellige funksjonene du kan bruke her:
- Legg til nytt medlem via den blå knappen øverst.
- Se alle avsluttende eller pausede medlemskap via den oransje knappen.
Under disse funksjonene er det en rekke andre funksjoner:
- Eksportere medlemslisten til PDF eller Excel.
- Lage adresseetiketter til PDF-er.
- Send e-post og SMS.
- Send betalingslenke.
- Se hvem som har betalt i år og året før.
- Bytte eller avslutte medlemsskap på valgt medlem.
På hvert enkelt medlem kan du også endre informasjon om medlemmet. Da kommer du inn på en side lik Navn og adresse siden som er nevnt i sin egen boks. Du kan også endre info om foresatte, fjerne info og avslutte medlemskapet hvis det skulle være tiden for det.
Her vises vervinnehavere i lokallaget. Herfra kan du blant annet administrere verv, og enkelt kommunisere med vervinnehavere via SMS eller e-post. Bruk «nytt»-knappen for å legge til et nytt verv eller «endre»-knappen for å endre eller avslutte eksisterende verv.
Dersom ditt lokallag har krav til styre, er det valgt styreleder som skal sende inn årsrapporten, men alle lag må ha en registrert hovedleder. Hovedleder og Valgt styreleder kan være samme person med to verv. Dersom ditt lokallag ikke har krav til styre, er det hovedleder som skal sende inn årsrapporten.
De lokallagene som har en medlemsbase der 4 eller flere medlemmer var 15 år eller eldre i året det rapporteres for, har etter forskriftene krav til styre. Veiledning for bytte av hovedleder. Trykk her!
Alle lokallag i Acta skal hvert år levere årsrapport. For det første vil denne rapporten generere økonomisk støtte tilbake til lokallaget (gjennom Frifond-støtteordningen). De som leverer godkjent årsrapport vil også ha mulighet til å søke om prosjektstøtte fra Frifond (les mer om dette her).
Årsrapporten er bygget på krav satt av Frifond-støtteordningen og Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Det er status pr 31.12. i grunnlagsåret det skal rapporteres på, rapporten må derfor sendes inn etter årets slutt. Det blir åpnet for opprettels av årsrapport i januar.
Fristen for innsendelse av årsrapporten er 1. februar.
For lokallag uten krav til styre er det bare hovedleder som kan sende inn årsrapport, men alle med tilgang til MinSide kan redigere og lagre årsrapporten underveis.
For lokallag med krav til styre er det bare valgt styreleder som kan sende inn årsrapport, men alle med tilgang til MinSide kan redigere og lagre årsrapporten underveis.
De lokallagene som har en medlemsbase der 4 eller flere medlemmer var 15 år eller eldre i året det rapporteres for, har etter forskriftene krav til styre.
Støtten deles ut som oppstartstøtte, driftsstøtte eller prosjektstøtte.
Drift- og prosjektstøtte utbetales i oktober, og kan brukes fra 1. juli det året den er utbetalt til 30. juni året etter utbetaling.
Oppstartsstøtte – alle nystartede lag kan søke om 7500,– i oppstartstøtte (kun én gang).
Driftsstøttesøknaden genereres automatisk for endelig godkjente lag. Dere trenger ikke å søke, men bruk av midlene må bekreftes.
Prosjektstøtte på totalt inntil 15.000,– pr lag. En søker ved å trykke på knappen «Ny prosjektsøknad» i perioden 1. januar til 1. juni. Innvilgelse av prosjektsøknad er avhengig av at laget har en godkjent årsrapport. Prosjektstøtten gjelder for aktivitet utover ordinær drift.
Søknadsfrist er 1. juni.
Driftsstøtte og prosjektstøtte innvilges og utbetales i oktober. Oppstartsstøtte utbetales fortløpende gjennom året.
Frist for å bekrefte bruk av støtte er 1. september. All tildelt støtte må bekreftes brukt til rett tid og brukes i henhold til regelverket. Det vil si at støtten må brukes mellom 1. juli året du mottar støtten og 30. juni året etter. Du må bekrefte bruk av tidligere støtte før ny støtte kan mottas.
Mer om frifond her.
Leirer og arrangementer
Under denne siden vil forskjellige leirer og diverse arrangementer som kan være relevant for deg og ditt lag dukke opp.
Passord
Det er generelt anbefalt å ha forskjellig passord på forskjellige steder for økt sikkerhet.
Du bør altså ha et eget passord for MinSide som du ikke bruker noe annet sted.
Inkluder helst en variasjon av store og små bokstaver, tall og symboler. «Abc123» og navnet på kjæledyret er eksempler på usikre passord som vi fraråder bruken av.